Warsztaty

Organizuję je dla osób indywidualnych (informacje o aktualnych wydarzeniach znajdziesz tu) oraz grup zorganizowanych (skontaktuj się ze mną).

Warsztaty w zależności od tematu trwają od 4 godzin do 15 godzin (wtedy najczęściej rozbite są na 2 dni).

Prowadzenie warsztatów jest moją pasją i robię to z ogromną radością. Uwielbiam zarówno pracę w kameralnych, kilkuosobowych grupach, jak i z większymi zespołami. Specjalizuję się w tematach: rodzicielstwo, komunikacja rodzinna, partnerstwo oraz radzenie sobie z trudnymi emocjami.

Warsztaty prowadzę w oparciu o trzy nurty:

  • NVC – Nonviolent Communication, czyli Porozumienie bez Przemocy – to model komunikacyjny oraz swoista filozofia życiowa stworzona przez Marshalla Rosenberga, amerykańskiego psychologa i mediatora. Jednym z głównych założeń tego podejścia jest przekonanie, że wszyscy ludzie mają takie same potrzeby, a tylko różne sposoby ich zaspokajania. Nawiązywanie kontaktu z własnymi potrzebami i uczuciami toruje nam drogę do wzbogacających relacji z innymi.
  • IFS – Internal Family Systems, czyli System Wewnętrznej Rodziny – to model terapeutyczny stworzony przez amerykańskiego terapeutę par i rodzin Richarda Schwartza, który mocno wspiera moje przekonanie o tym, że ludzie mają zasoby do tego, by radzić sobie z wyzwaniami życia, jednak zasoby te mogą być czasowo ograniczone. IFS bazuje na przekonaniu, że psychika ludzka składa się z podosobowości, które mogą nieść przeróżne ciężary – i to właśnie one odpowiedzialne są owe ograniczenia. Wszyscy mamy jednak zdrowy i pełen miłości rdzeń – JA – i przywrócenie dostępu do niego umożliwia nam uwolnienie tego, co niesłużące.
  • Podejście Jespera Juula – ten duński terapeuta zamiast tradycyjnego wychowania proponuje nam poznanie siebie. W relacjach z dziećmi stawia na pełne miłości przywództwo dorosłych, równą godność i autentyczność.

Czy da się wychować dziecko bez nagród i kar?

Nagrody i kary są często jedną z pierwszych metod wychowawczych, po które automatycznie sięgają rodzice czy nauczyciele, kiedy chcą mieć wpływ na dziecko. Zewnętrzne metody motywacyjne są wszechobecne w naszym społeczeństwie – spotykamy się z nimi w domach, w przychodniach, przedszkolach, szkołach i na zajęciach dodatkowych. Prawdopodobnie większość z nas – dziś dorosłych – w dzieciństwie także doświadczyła wpływu nagród i kar, a co więcej – wtedy mało kto zastanawiał się nad ich słusznością. Dziś natomiast usłyszeć można wiele sprzecznych rad, np.: „Kary szkodzą dzieciom, należy tylko chwalić.” „Nadmierne chwalenie powoduje, że dzieci mają zbyt wysokie mniemanie o sobie”, „Bez kar dzieci mogą robić wszystko, na co mają ochotę.” i nie jest łatwo zachować zdrowy rozsądek w ich obliczu.

W rozwiązaniu tych dylematów pomóc mogą te warsztaty. Są one oparte na wiedzy z książek Alfiego Kohna (bazującej na badaniach naukowych), podejściu Jespera Juula, Porozumieniu bez Przemocy (NVC) oraz moich własnych doświadczeniach.

Czego dowiesz się:

  • Czy rezygnacja z kar oznacza, że dzieci robią co chcą i wchodzą na głowę dorosłym?
  • Czy kary i nagrody są jedyną formą pokazania dziecku, co akceptujemy a czego nie?
  • Jaki wpływ na rozwój i poczucie własnej wartości dziecka mają kary, a jaki nagrody?
  • Czym tak naprawdę jest konsekwencja w wychowaniu?
  • Jakie są alternatywy do stosowania nagród i kar?
  • Jak to jest z tym chwaleniem?
  • Jak zwiększyć współpracę między nami a dzieckiem?
  • Czy dziecko, które nie dostaje nagród i kar poradzi sobie w otoczeniu, w którym one występują?

Dla kogo:

Warsztaty adresowane są do rodziców, opiekunów, nauczycieli, pedagogów, babć, dziadków, niań, wychowawców – wszystkich, dla których ważne są relacje z dziećmi.

Czas trwania: 4-5 godzin (w zależności od liczy uczestników)

Jeśli chcesz zorganizować takie spotkanie w swojej placówce – zapraszam do kontaktu.

Dziecko w erze smartfona – jak znaleźć drogę dla siebie i dzieci w świecie nowych technologii?

Dzisiejszy świat bardzo trudno jest wyobrazić sobie bez nowych technologii – smartfonów, tabletów, komputerów. Bywa to trudne zarówno dla dorosłych, którzy bardzo często poza rozrywką i „byciem na bieżąco” wykorzystują media do pracy, ale także dla dzieci – dla których smartfon często jest synonimem dobrej zabawy, a od niedawna stał się niezbędnym elementem ich codzienności jako narzędzie do zdalnej nauki.


Z jednej strony cieszymy się, kiedy dwu- czy trzylatki uczą się obsługi tych urządzeń i przychodzi im to z taką łatwością. Z drugiej – niepokoi nas, jak wiele czasu bez przerwy dzieci są w stanie spędzić przed ekranem i jak wielki bunt rodzi w nich to, kiedy ten ekran im zabieramy. Jednak bardzo często sami również przyczyniamy się do przekazywania dzieciom wątpliwej jakości nawyków, kiedy na przykład na samym początku oswajania dziecka z nowymi technologiami włączamy piosenkę z komórki, aby dziecko przestało płakać, czy dajemy tablet, aby w spokoju zjadło.


Potem, gdy dzieci są starsze – również borykamy się między lękiem przed uzależnieniem (i wtedy często nadmiernie limitujemy im korzystanie z wszelkich technologii) a lękiem przed odebraniem im narzędzia budowania kontaktu z rówieśnikami (i wtedy często mamy trudności z jakimkolwiek limitowaniem). Jak się w tym wszystkim odnaleźć? Jak rozwiązać temat korzystania z mediów w sposób, który będzie sprzyjał całej rodzinie?

Czego dowiesz się:

  • Jak i kiedy mądrze wdrażać dzieci w świat technologii?
  • Za co w temacie mediów odpowiedzialność mogą wziąć dzieci, a na czym polega przywództwo dorosłych?
  • Jak poradzić sobie z trudnościami wokół zarządzania czasem korzystania z technologii?
  • Jaki jest wpływ technologii na rozwój dziecka?
  • Kiedy zaczyna się uzależnienie i jak jemu przeciwdziałać?
  • Jakie przekonania utrudniają nam wprowadzenie zdrowych nawyków korzystania z technologii?

Dla kogo:

Warsztaty adresowane są do rodziców, opiekunów, nauczycieli, pedagogów, babć, dziadków, niań, wychowawców – wszystkich, dla których ważne są relacje z dziećmi.

Czas trwania: 4-5 godzin (w zależności od liczy uczestników)

Jeśli chcesz zorganizować takie spotkanie w swojej placówce – zapraszam do kontaktu.

Komunikacja empatyczna w rodzinie

Są to warsztaty dla osób, które chcą dowiedzieć się więcej oraz poćwiczyć, jak w codziennym, rodzinnym życiu możemy wykorzystać założenia Porozumienia bez Przemocy (nazywanego inaczej: komunikacją empatyczną, językiem serca, językiem żyrafy) oraz podejście Jespera Juula. Tematyka oscyluje wokół dbania o własne granice i potrzeby przy jednoczesnym uwzględnianiu granic innych – dorosłych oraz dzieci. Jeden z bloków poświęcony jest alternatywom do nagród i kar, które z dużym prawdopodobieństwem zwiększą współpracę między tobą, a dziećmi. Bierzemy także pod lupę emocje i podczas ćwiczeń praktycznych w grupach uczymy się, jak je rozpoznawać i o czym nas informują. Jeśli chcesz dowiedzieć się, poćwiczyć i poczuć, jak rozmawiać, żeby wszystkim żyło się w lepiej – te warsztaty są dla Ciebie.

Czego dowiesz się:

Granice dorosłych i dzieci:

  • Czym są granice i czy trzeba je dzieciom stawiać?
  • Jak odmawiać i jak reagować, kiedy ktoś nam odmawia (także dzieci)?
  • Jak możemy w służący sposób wykorzystać sytuacje konfliktowe?

Co zamiast nagród i kar:

  • Jak zwiększyć swoje szanse na współpracę z dzieckiem nie stosując nagród i kar?
  • Czym różnią się: nagroda i świętowanie oraz pochwała i wyrażenie uznania?
  • Jak w trudnych sytuacjach może pomóc nam odróżnienie potrzeby od strategii i zachcianki?

Emocje dorosłych i dzieci:

  • Czym są emocje i o czym nas informują?
  • Jak zrozumienie własnych emocji może służyć nam w codziennym życiu?
  • Jak reagować na trudne emocje naszych dzieci oraz innych dorosłych?

Jak poprawić komunikację w rodzinie?

  • Czym są obserwacje a czym interpretacje i jak łączy się to z naszymi rozmowami?
  • W jaki sposób to jak mówimy wpływa na nasze relacje
  • Jak stosować komunikację empatyczną w codziennym życiu?

Dla kogo:

Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich dorosłych, w szczególności tych, którym zależy na dobrych relacjach ze sobą samym i z dziećmi wokół nich.

Czas trwania: 10 godzin (w formule dwa razy po 5 godzin lub 4 razy po 2,5 godziny

Jeśli chcesz zorganizować takie spotkanie w swojej placówce – zapraszam do kontaktu.

Chcesz mieć rację czy relację? – wprowadzenie do Języka Serca.

Chcesz mieć więcej lekkości i luzu w relacjach w których jesteś: z partnerem/partnerką, dziećmi, współpracownikami? Przyjdź na warsztaty komunikacji empatycznej opartej na Porozumieniu bez Przemocy Marshalla Rosenberga.

Zastanów się, jak reagujesz, kiedy ktoś mówi do ciebie: „nigdy mnie nie słuchasz”; „na ciebie to jak zwykle nie można liczyć”, czy „jesteś taki sam, jak twoja matka/ojciec!” Potem pomyśl, czy przypadkiem czasami sam nie produkujesz takich komunikatów i nie wypowiadasz ich do osób, które są ci bliskie? Pragniesz przyjrzeć się tych schematom i zmienić je? Wolałbyś/wolałabyś usłyszeć „trudno mi, bo ja pamiętam to inaczej…”? Chciałbyś mówić w taki sposób, który otwiera dialog, a nie go zamyka?

Warsztaty te są okazją, aby przyjrzeć się tym utartym schematom, w których większość z nas jest, a które niespecjalnie służą naszym relacjom. A następnie możesz nauczyć się nowego sposobu komunikowania, który wesprze twoje relacje – nie tylko z innymi, ale przede wszystkim: z samym sobą. Poznasz 4 kroki empatycznej komunikacji oraz podstawowe złożenia i rozróżnienia, na których opiera się ta metoda, czy nawet swoista filozofia życiowa.

Czego dowiesz się:

  • Dowiesz się co służy komunikacji, a co raczej ją utrudnia;
  • Poznasz i przećwiczysz różnicę między obserwacją/faktem, a interpretacją/oceną;
  • Zgłębisz temat potrzeb ludzkich – w tym rozróżnienie między potrzebą a strategią;
  • Poznasz nową jakość komunikacji – nauczysz się nawiązywać kontakt w sposób, który otwiera dialog;
  • Nabierzesz większej świadomości własnych uczuć i potrzeb;
  • Przyjrzysz się intencjom, z jakimi wchodzisz w kontakt – ze sobą samym i z innymi;
  • Zdobędziesz większą łatwość w wyrażaniu tego, co dla ciebie ważne;

Dla kogo:
Warsztaty są dla wszystkich, którzy chcą lepiej poznać siebie, a wiedza i umiejętności, które przećwiczysz na warsztatach wykorzystana może być w różnych relacjach i dziedzinach życia – w rodzinie, pracy, kontaktach towarzyskich.

Czas trwania: 14 godzin (najczęściej w formule 2 dni – po 7 godzin każdy)

Jeśli chcesz zorganizować takie spotkanie w swojej placówce – zapraszam do kontaktu.

Wszystkie części mile widziane – wprowadzenie do Systemu Wewnętrznej Rodziny (IFS)

System Wewnętrznej Rodziny (w skrócie SWR lub IFS, od angielskiego Internal Family Systems) to nowatorska metoda terapeutyczna stworzony przez amerykańskiego psychoterapeutę Richarda Schwartza, która od wielu lat cieszy się wciąż rosnącym zainteresowaniem i uznaniem dla jej skuteczności i wszechstronności.

Podstawowe założenie IFS jest takie, że każdy z nas posiada w swoim wnętrzu zdrowy, mądry, pełen miłości i łagodności rdzeń, nazywany JA (ang. Self). Poza nim dysponujemy także szeregiem części, ponieważ umysł nie jest jednorodny – składa się z wielu subosobowości, nazwanych przez Schwartza właśnie częściami. Części te – jak na przykład Perfekcjonista, Dobra Mama/Dobry Tata, Opiekun, Żartowniś – z zasady mają nam służyć, jednak w toku życia (głównie w dzieciństwie) mogą wziąć na siebie ciężary w postaci trudnych emocji (strach, poczucie winy, ból) czy niesprzyjających przekonań (jestem bezwartościowy, nie da się mnie pokochać). W wyniku tych ciężarów ich działania mogą stać się radykalne, szczególnie pod wpływem zewnętrznych presji. To również owe części mogą powodować wewnętrzne konflikty, ponieważ każda „ciągnie” nas w swoją stronę (np. jedna w kierunku nowej pracy, a druga w kierunku lęku przed zmianą). Każda z tych części ma jednak pozytywną intencję wobec nas i wszystkie są więc mile widziane w naszym systemie.

Model IFS służy temu, by poprzez uzyskanie dostępu do naszych wewnętrznych zasobów – rozpoznać te pozytywne intencje, uzdrowić nasze części i uwolnić je od ciężarów. W efekcie nasz wewnętrzny system może grać harmonijnie, jak orkiestra z dyrygentem na czele – a jego rolę pełni nasze JA, przywracając w ten sposób poczucie równowagi i pełni w naszym życiu.

Czego dowiesz się:

  • Dowiesz się, jakie typy wewnętrznych części posiadają ludzie wg IFS i w jaki sposób się one tworzą;
  • Zidentyfikujesz i poznasz kilka swoich części;
  • Będziesz miał przestrzeń, aby doświadczyć obejmowania troską i uwagą swoich części;
  • Poszukasz dróg dostępu do swojego JA (wewnętrznego rdzenia – pełnego miłości, łagodności i współczucia);
  • Dowiesz się, w jaki sposób możesz pielęgnować kontakt ze swoim JA;
  • Poznasz kroki, które przybliżą cię do większej harmonii w twojej wewnętrznej rodzinie;

Dla kogo:

Dla wszystkich, który pragną osiągnąć większą samoświadomość i samoakceptację, a dzięki temu lepiej radzić sobie z wyzwaniami codzienności. Jeśli dodatkowo jesteś (psycho)terapeutą, coachem, nauczycielem czy pedagogiem to poznane na warsztatach mechanizmy mogą wesprzeć twoją pracę.

Czas trwania: 14 godzin (najczęściej w formule 2 dni – po 7 godzin każdy)

Jeśli chcesz zorganizować takie spotkanie w swojej placówce – zapraszam do kontaktu.

Od złości i poczucia winy do lekkości i poczucia mocy

Złość najczęściej uważana jest za emocję niechcianą, negatywną, niepotrzebną. Prawda o niej jest zupełnie inna. Intensywna, powracająca złość – objawiająca się często nagłymi wybuchami – może sygnalizować, że jakieś nasze potrzeby nie są zaspokajane. Im więcej tych potrzeb i im dłużej ma to miejsce – tym siła złości może być większa i tym trudniej może być nad nimi zapanować.

Poczucie winy również owiane jest niezbyt dobrą sławą. Bo choć kulturowo uczeni jesteśmy, by nawet uznawać je za cnotę – no bo, jak tu nie czuć się „winnym”, kiedy zrobiło się coś „złego”, no i ba! w niektórych sytuacjach to nawet wypada mieć wyrzuty sumienia – to jednak raczej nikt za nimi nie przepada. Raczej nie lubimy, kiedy – jak wbijające się w nas szpile – wracają do nas głosy „to twoja wina” czy „jak mogłaś/eś do tego dopuścić”. Potrafimy więc całkiem nieźle się natrudzić, by – albo unikać robienia tego, co owe głosy wywołuje albo skutecznie je wyciszając stosując przeróżne strategie tłumiące – jak scrollowanie facebooka choćby – które w efekcie równie skutecznie odcinają nas od poczucia żywotności i życiowego animuszu.

Dodatkowo złość i poczucie winy często występują razem. Po tym, jak niekontrolowanie ujawnimy światu wybuch najgłębiej skrywanej złości bardzo ochoczo bowiem popadamy w wewnętrzne, słowne samobiczowanie?

Jak wyjść z tego błędnego koła? Jak odzyskać lekkość, swobodę i poczucie mocy?

Z pomocą przychodzi Porozumienie bez Przemocy (NVC) oraz System Wewnętrznej Rodziny (IFS). Dzięki tym dwóm narzędziom będziesz miał możliwość przyjrzeć się swojej złości i poczuciu winy z innej perspektywy, odkryć, co się za nimi kryje, a w efekcie odzyskać dostęp do swoich wewnętrznych zasobów.

Czego dowiesz się:

  • Dowiesz się, skąd się bierze złość (biologicznie, emocjonalnie) i jak sobie z nią radzić, a może nawet… zaprzyjaźnić;
  • Przećwiczysz, jak odczytywać i reagować na złość innych osób (dzieci, czy innych dorosłych);
  • Poznasz przekonania (społeczne i swoje własne) związane ze złością i poczuciem winy;
  • Nauczysz się wysłuchiwać swoje poczucie winy, zamiast je wyciszać;
  • Dowiesz się, a być może i doświadczysz, w jaki sposób odzyskać dostęp do wewnętrznego poczucia mocy;

Dla kogo:

Dla wszystkich dorosłych, którzy mają gotowość na głęboką pracę wewnętrzną i zaprzyjaźnienie się ze swoją złością i poczuciem winy.

Czas trwania: 15 godzin (najczęściej w formule 5 spotkań – po 3 godziny każde)

Jeśli chcesz zorganizować takie spotkanie w swojej placówce – zapraszam do kontaktu.